سبد مقایسه (0)

مقایسه

نحوه مهار بار در تریلر


نحوه مهار بار در تریلر
اگر داراي وسيله نقليه سنگین باشید، حتما با معقوله بار و مهار آن در حمل و نقل آشنایی دارید. در آئین نامه راهنمایی و رانندگی مورخ ۱۶/۸/۸۴نیز آموزش حمل بار در وسایل نقلیه پيش بینی شده است و رانندگان می بایستی از مهارت های كافی برخوردار باشند و قبل از دريافت مجوز رانندگی،‌ مهارت آنان مورد بررسی قرار می گیرد.
 
ابتدا به تعريف بار در وسايل نقليه بپردازیم. از نظر شكل هندسی تمامي پك ها، جعبه ها، لوله ها، بشكه ها، كيسه و... بار در نظر گرفته می شوند و بايد با مصنوعات مختلف مانند بند مهار، قيد و بند، ضربه گير و.... كنترل شوند.
 
نكاتي كه در حين حمل بار بايد توجه كرد
 
۱-انتخاب وسيله مناسب برای انواع بار
 
۲- انتخاب سطح بارگيری صاف و بدون پستي و بلندی
 
۳- حداكثر طول كامیون دو محور با بار بايد ۱۰ متر باشد. در كامیون های سه محور ۱۲ متر و در كشنده با یدك ۱۸ متر می باشد.
 
۴- برای مهار بارهای استوانه ای از بالشتك های لاستیكی استفاده نمایید و در گروه هاي چندتایی قرار دهید. همچنین تسمه های پارچه ای و بندهاي كشی برای اين كار مناسب هستند.
 
۵- كلاف های میلگرد را با مهارهای عرضی مانند سیم های فلزی و قیدهای گهواره ای تنظیم نمایید.
 
۶- جهت استفاده از طناب های مهار نیاز است رانندگان به انواع گره ها مسلط باشند. در زير به برخی از اين گره ها اشاره شده است.
 
۷- در هنگام بارگيري به متقارن بودن بار و نحوه توزيع صحيح وزن در تريلر دقت كنيد و تقریبا در هر ۸۰ كيلومتر بار را مورد بازبینی قرار دهید. ذكر این نكته ضروری است كه پس از ترمزهای شدید و تغییر مسیر ناگهانی باید مجددا به بررسي مهارها بپردازید.
 
۸- بار خود را بيمه كنيد و از داشتن معاینه فنی وسیله نقلیه اطمينان حاصل كنيد.
 
۹- در صورت بروز حادثه میتوانید با امدادهای جاده ای تماس گرفته و از حركت خودداری نمایید. همچنین اگر بخشی از بار از حالت ایمن و تعادل خارج شده باشد، می توانید آنرا به حالت اولیه باز گردانده و مهار نمایید.
 
۱۰- در هنگام تخلیه بار از وسیله مناسب مانند ليفتراك و جرثقيل استفاده نماييد و فاصله خود با تریلر را حفظ كنيد. در مواردي كه نیاز است از جرثقیل براي تخلیه بار استفاده شود از كلاه ایمنی استفاده نمایید.

نظرات کاربران

شما می توانید اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می دهید

فیلد های ضروری را پر کنید.
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
متن پیام را وارد نکرده اید
کد امنیتی را وارد کنید
در حال بارگذاری ...