سبد مقایسه (0)

مقایسه

نگاهی به آکسور 1843

نگاهی به آکسور 1843
نگاهی داریم به 1843AXOR محصول روز تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل با پایه قدرتی و حجم موتور بالا که در سال 2005FACE LIFT  شده و برای تهیه این گزارش در اختیار ما قرار گرفت..کیفیت قطعات استفاده شده در این خودرو سنگین و همچنین کامیون بنز را تامین کنندگان قطعه که لوازم یدکی کامیون بنز و همچنین آکسور را تهیه می کنند ایفا می کنند.
 
نمای ظاهری و قرار گرفتن پره ها و پله های ورودی هوا ، همچون مدل های روزAXOR بوده و از مواد کامپوزیتی ساخته شده که توسط شرکت های داخلی تولید می گردد ، اتاقAXOR با وجود این که از لحاظ بلندی و ارتفاع شرایطی بسیار عالی دارد ولی باریک بودن این اتاق ضعفی است که باعث ایجاد فضای کوچکی برای راننده شده و وی را بعد از چند ساعت رانندگی وادار به توقف و رفع خستگی می کند.
 
برخی منتقدین معتقدند شاید قرار گرفتن ورودی هوا و منبع اگزوز در جای نامناسب طراحان را وادار به طراحی کابینی باریک نموده است. از طرف دیگر و در توجیه ارتفاع آکسور به بالا قرار گرفتن موتور در زیر کابین هم اشاره کرد که باعث شده کنسول میانی بیش از حد مرتفع شده و در نتیجه موجب بلندتر شدن بی مورد اتاق 1843شود چنین موردی می تواند یکی از دلایلی باشد که تا حدودی تناسب قدی این مدل را بر هم زده است. با همه این حرف ها به این موضوع توجه داشته باشید که علی رقم قدیمی بودن نسبی طراحی اتاق اکسور انقدر زیباست که هنوز هم مورد کپی از سوی شرقی ها قرار می گیرد.
 
تضاد رنگی بین گلگیر و رکاب و سپری که چراغ را در بر گرفته است با بخش فوقانی یا کابین خودرو از کسور یک کامیون خوش قیافه ساخته است. دو کانال هوای کشیده شده به طرفین که بسیار ظریف در طرفین گریل ( جلو پنجره ) قرار گرفته اند از مشخصه های اصلی 1843است که ضمن کارایی آن را زیبا کرده.لوازم یدکی کامیون بنز و آکسور به مرور زمان تغییرات محسوسی را تجربه نکرده است
 
1843 با قدرتی معادل 428 اسب بخار با آرایش 6 سیلندر خطی و حجم سیلندر 12 لیتر( cc 11967 ) دارای استاندارد زیست محیطی یورو می باشد این استاندارد 1843را با قرا دادن در رتبه سوم سوم جهانی از لحاظ زیست محیطی قادر ساخته تا در هر نقطه ی از جهان آماده حضور در بازارهای تجاری باشد.
 
تکنولوژی موتور به نحوی است که توربو شارژ و اینتر کولر همانند دو جزء جدا نشدنی در کنار یکدیگر و تحت نظارت کنترل کننده های الکترونیکی کار می کنند . پیش گرمکن سوخت یکی از مزیت های اصلی 1843است که آن را در آب وهوای سرد و کشنده بدون هیچ گونه اتلاف وقتی آماده خدمت رسانی می کند.
 
این پیش گرمکن سوخت کمک می کند تا موتورAXOR در شرایط ایده آل کار کرده و سوخت خود را تا نهایت ممکن کامل بسوزاند . گیریبگس از مدل 1.0 – 14.57 /9 – 131G انتخاب شده که از نوع دستی بوده با دنده های 9+1 قدرت را به خوبی به چرخ ها انتقال می دهد . در نظر داشته باشید که این مدل گیربکس برای محصولات غیر اتوماتیک مرسدس بنز بهترین بوده و با کمک کلاچ های 430MFZ تک صفحه ای خشک با عمل کننده های هیدرولیکی و پنوماتیکی توانسته مجموعه حرکتی بی نظیر را بسازد.
 
ترمز همانگونه که انتظار می رود مجهز به سیستم ضد قفلABS است که کنار ترمز موتور و ترمزهای دیسکی پنوماتیکی محورجلو عقب با فشار 10 سعی می کند از عهده وظایف خود بر آید . بنظر می رسد این فشار ترمز برای این کامیون به خصوص هنگام حمل بار کم بوده و حداقل باید تا 13 بار فشار ترمز را بالا برده یا این که در کنار این فشار (10 بار ) از سیستمASR بهره برده . اندازه دیسک ها 9.00 × 22.5 و تایرها 5/22R 80/315 انتخاب شده که با زاویه 48 درجه ی گردش چرخ هماهنگی خوبی دارد و توانسته جوابگوی 8/4 دور تعداد چرخش دورانی باشد که در میان نمونه های موجود در ایران با ایجاد قطر دایره ی چرخش 14/9 متر رتبه بسیار خوبی را کسب می کند. لوازم یدکی کامیون بنز و آکسور که شامل موارد فوق نیز می شود روبه افزایش و تنوع می باشد.
 
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع فنرهای پارابولیک دولایه با موج گیر و کمک فنر بهره گرفته شده که برای شرایط مساعد جاده ی ( مثل جاده های ایران ) همچون جاده های هموار و حمل بارهای ساکن ( نه مواد سوختی و تانکرهای حمل مایعات ) بسیار عالی است . این موضوع در شرایط غیر متعارف کمی راننده را از حیث کنترل وسیله دچار مشکل می کند . در واقع فاصله کم محور ( 3600 میلی متر ) و همینطور کوتاه بودن شاسی در مرکز باعث می شود که کشنده در حالت تعادلی خوبی قرار نگیرد و هدایت قسمت عقب در بین خطوط مشکل تر شود.
 
این موضوع راننده را وادار می سازد تا برای کسب اطمینان از وضعیت تریلر خود به طور پیوسته به آئینه های جانبی نگاه کند سیستم فرمانBK 8 LS مرسدس بنز با انتقال کامل حرکات غربیلک فرمان به سییتم میکانیکی – هیدرولیکی تلاش نموده تا کنترل آن را راحت تر ساخته و فرمان را در اختیار راننده قرار بگذارد . شاید اتاق بلند به همراه جای خواب منطبق بر استاندارد 29ECER و سیستم تهویه مطبوع دریچه برقی سقف مجهز به بالا بر هیردرولیکی بازاویه 70 درجه نمایشگر دیجیتالی روی داشبرد به همراه نمایش دهنده هوای بیرون باک سبک آلومینیومی با گنجایش 400 لیتر ، چراغ مه شکن و .. . باعث شده که برخی از خریداران متعصب به محصولات مرسدس 1843AXOR را انتخاب کنند. .
 
در فضای داخلی اصول آرگونی به خوبی رعایت شده و راننده به راحتی به ادوات و نمایشگرهای روی داشبورد دسترسی دارد. همانگونه که در عکس هم ملاحظه می کنید دریچه های تهویه در وسط محل قرار گرفتن دو لیوان بر روی داشبورد و اهرم های ترمزدستی در بهترین محل و در نزدیک راننده تعبیه شده اند تا راننده بدون از دست دادن تمرکز به کار خود مشغول باشد . هر چند که باید اعتراف کرد که در بین کشنده های اروپایی با وجود کشنده های همچون 12FH و یا رنو پریمیوم شاید کمتر کسی به سراغ این محصول به روز نشده اروپایی برود اما آکسور نیز با رعایت استانداردهای زیست محیطی حداقل در تردد در جاده های اروپایی دچار مشکل نخواهد بود . یک تراک سایز متوسط که در جاده های ما هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.قطعات و لوازم یدکی کامیون بنز و آکسور معمولا از سوی تامین کنندگان داخل با کیفیت تایید شده از سوی شرکت مربوطه انجام میگیرد.
 

 

نظرات کاربران

شما می توانید اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می دهید

فیلد های ضروری را پر کنید.
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
متن پیام را وارد نکرده اید
کد امنیتی را وارد کنید
در حال بارگذاری ...