سبد مقایسه (0)

مقایسه

چگونه کنترل کامیون را حفظ کنید؟

چگونه کنترل کامیون را حفظ کنید؟
 
How to Control Your Truck
 
چند سالی است که کلاسهایی برای رانندگان پایه یکم در انگلیس برگزار می شود به نام  Driver Certificate of Professional Competence. یکی از چیزهایی که در این کلاس هایDriver CPC تدریس می شود این است که چگونه از لیز خوردن،‌ قیچی کردن و چپ کردن کامیون جلوگیری کنند. 
بنظر می رسد که رانندگان پایه یکم در انگلیس باید هر چند گاه 35 ساعت را در کلاس هایDCPC بگذرانند که بتوانند گواهینامه خود را حفظ نمایند. خرج این کلاس ها بیشتر از 700 دلار است ولی می تواند از مخارج بعدی جلوگیری کند. قسمت اول این دوره در کلاس بصورت تئوری است.
 
آقای دین جردن سرمربی می گوید عکس العمل طبیعی یک راننده کوبیدن پا روی ترمز و همزمان دور زدن برای جلوگیری از برخورد با مانع است.
قانون فیزیک می گوید که چسبیدن لاستیک به زمین حدی دارد اگر راننده ای بخواهد هم ترمز کند و هم فرمان بدهد این چسبندگی باید به دو قسمت تقسیم شود مثلاً اگر هشتاد درصد چسبندگی صرف ترمز بشود در آنصورت فقط بیست درصد چسبندگی برای دور زدن باقی می ماند که به احتمال زیاد برای پیچیدن و جلوگیری از برخورد کافی نیست. نصیحت آقای جردن این است که در این شرایط حاد بین ترمز و فرمان دادن یکی را انتخاب کنید. اگرچه این مخالف عکس العمل عادی شما است ولی ایمن تر است. دی می گوید اگر واقعاً هر دو لازم است ترمز شدید بگیرید (با داشتن ABS) ولی قبل از فرمان دادن ترمز را ول کنید و بگذارید تمام چسبندگی لاستیک ها صرف دور زدن بشود وی می گوید گرفتن کلاچ برای کامیون های دنده ای و یا گذاشتن دنده اتوماتیک در خلاص N در اینجا ضروری است. یادم است در بچگی این بحث را با پدرم داشتم که بدلایل نامعلومی فکر می کرد که ماشین در دنده سریعتر می ایستد که در آنموقع برای من فقط یک درس بود ولی بعدها به این نتیجه رسیدم که روش غلطی است زیرا موتور هنوز می خواهد ماشین را به جلو ببرد و مقداری از انرژی ترمز شما صرف خنثی کردن قدرت موتورمی شود
آقای جردن همچنین می گوید در مورد ترمزهای ABS و یا EBS شما ترمز را باید تا آخر فشار بدهید و بگذارید تکنولو‍ژی کار خود را انجام بدهد.
وی برای حالت بیش چرخی Over Steer می گوید اولین کار گرفتن کلاچ و یا گذاشتن دنده اتوماتیک در خلاص است و بعد اگر لازم شد پیچاندن فرمان در جهت لیز خوردن و برای کم چرخی Under Steer بجای ترمز کردن میزان گاز را کم کنید و یا میزان فرمان را تغییر بدهید. حالا بعد از صحبت در مورد تئوری رانندگان این شانس را پیدا می کنند که در پیست مخصوص با کامیون مرسدس بنز اکتروس این حالت ها را آزمایش کنند. رانندگان تشویق می شوند که با سرعت زیاد فرمان بدهند تا جائیکه لاستیک ها چسبندگی خود را از دست بدهند و شروع به لیز خوردن بکنند. حالا راننده باید مجدداً کنترل کامیون را بدست بیاورد. در این حالت موانع تمام مخروط های نارنجی رنگ ترافیک هستند و مهارتی که رانندگان در این پیست بدست می آورند بعدها در جاده خیلی بدردشان خواهد خورد. بعد از اتمام در پیست خیس که ماشین ها فقط لیز می خورند دوباره به کلاس برگشتند و حالا نوبت یادگیری چیزهایی بود که از چپه شدن کامیون و وانت های بزرگتر از 3.5 تن اتفاق می افتد که بطور متوسط هرکدام یک میلیون پوند خسارت می زنند. سه عامل به چپ شدن کمک می کنند: سرعت،‌ مرکز ثقل و شعاع گردش.  اگر مرکز ثقل ماشینی بالاتر باشد یا باری را داشته باشد که بالای آن سنگین است این ماشین با سرعت کمتری چپه می شود و برای راننده هم راهی برای فهمیدن اینکه تریلی اش دارد چپ می شود و جود ندارد تا زمانیکه دیگر دیر است. زیرا در موقع چپ شدن تریلی در کشنده هیچ نوع حرکتی محسوس نیست زیرا چپ شدن از ته تریلی شروع می شود و آخرین چرخی که از زمین جدا می شود چرخ های زیر راننده هستند. بیشتر چپه شدن تانکرها بعد از اینکه راننده میدانی را دور زده و می خواهد در مسیر مستقیم وارد شده و شتاب بردارد اتفاق می افتد. چراغ قرمز در سر میدان ها هم عامل دیگر هستند زیرا گاه راننده ها برای رد شدن چراغ قبل از قرمز شدن گاز داده و با گاز وارد میدان می شوند که کلاً اشتباه است.
چه کار می توان کرد که از چپ شدن جلوگیری کرد.
اول اینکه با سرعت کم وارد میدان بشوید. اگر می بینید سرعت زیاد است اول در مسیر مستقیم با ترمز شدید سرعت را کاهش بدهید و بعد وارد میدان شوید حتی اگر مقداری از میدان را مجبور شوید مستقیم بروید. اینطوری اگر هم چپ کنید با سرعت کمتری چپ می کنید و خطر جانی کمتری برایتان دارد
حالا موقع آزمایش عملی است و از کامیونی که مثل دوچرخه بچه ها دارای چرخهای اضافه در اطراف است استفاده می شود که بتوان حالت چپ شدن را بوجود آورد ولی چپ نشود حالا مربی از شاگردان می خواهد که با سرعت 18 کیلومتر در ساعت رانندگی کرده و وارد یک میدان شوندًکه هیچ اتفاقی نمیافتد. بعد با سرعت ٢٣ کیلومتر در ساعت وارد میدان میشوند همه چیز بنظر نرمال می آید. راننده ها شوکه می شوند وقتی در آئینه می بینند که عقب تریلی بلند شده و تریلی در حال چپ شدن است در حالیکه در اتاق هنوز احساس چپه شدن وجود ندارد.

نظرات کاربران

شما می توانید اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می دهید

فیلد های ضروری را پر کنید.
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
متن پیام را وارد نکرده اید
کد امنیتی را وارد کنید
در حال بارگذاری ...