سبد مقایسه (0)

مقایسه

بررسی سیستم ترمز ديسكی و كاسه ای

بررسی سیستم ترمز ديسكی و كاسه ای همانطور كه ميدانيد، سيستم ترمز در خودروهاي سنگين توسط سيستم باد عمل مي كنند. در اين سيستم يك منبع باد وجود دارد كه بوسيله يك كمپرسور هواي فشرده را به بوسترها هدايت مي كند. تا زماني كه باد در مخزن وجود داشته باشد، ‌توانايي ترمزگيري در مجموعه سيستم تعليق فراهم خواهد شد. هنگامي كه راننده اقدام به فشردن پدال ترمز مي كند، يك سوپاپ در زير پدال قرار دارد كه امكان عبور جريان باد از تانك به بوسترها را فراهم مي كند. منبع تغذيه تانك هاي باد از طرف كشنده مي باشد توصيه مي گردد كه مقدار مجاز و استاندارد تعريف شده در باد كشنده رعايت گردد كه اختلال در سيستم ترمز بوجود نيايد اين مقدار توسط نمايندگي هاي مجاز شركت هاي سازنده كشنده مي بايست تعريف گردد. بوستر ها نیروی ناشی از بوستر باعث ایجاد واکنش در تنظیم کننده خواهد شد وباعث تغییر حالت در میل بادامک خواهد شد و در نتجه آن بادامک ها چرخانده می شوند . این چرخش باعث ابجاد نیرو در کفشک ها خواهند شد و به سمت همدیگر جمع می گردند انواع بوسترها ۱- بوستر تک ۲-بوستر دوبل بوستر تک بوستر تک روی محورهایی که مجهز به سیستم بالابر (لیفت) هستند نصب می گردد و فقط عمل ترمزگیری را انجام می دهد. روي محورهايي كه دارای سیستم بالابر می باشند نصب مي گردد و فقط عمل ترمزگيري را انجام مي دهد. فشار كاري آن ها ۸ بار مي باشد. اين بوسترها داراي سيستم آببندي جهت جلوگيري از نفوذ آشغال و آب به داخل كاليپرهاي ترمز مي باشد بوستر دوبل یا جفت این بوسترها روی محورهایی که مجهز به سیستم بالابر (لیفت) نمی باشند نصب می گردد و علاوه بر عمل ترمزگیری، هنگام پارک کردن تریلر نیز کاربرد دارد.مکانیزم مورد استفاده در این نوع از بوستر ها شامل قطعات فشرده شده می باشد . نصب بوستر ها با توجه به استاندارد شرکت های سازنده محور مشخص و معین می گردد و می بایست این مهم توسط نمایندگی های مجاز صورت گیرد. q اين بوسترها روي محورهاي عقب نصب مي گردد. q علاوه بر عمل ترمزگيري جهت پارك كردن تريلر نيز كاربرد دارد. q فشار كاري آن ۵/۸ بار مي باشد. فنر تحت فشار پليت تحت فشار پيستون آزاد كننده بخش مخصوص ترمز اضطراري درپوش نوار مخصوص كلمپ پين واشر مهره توجه : این امکان وجود دارد که در صورت بروز خطا از قبیل قطع شدن باد بوسترهای دوبل قفل گردد جهت بر طرف کردن این ایراد می بایست مراحل زیر به ترتیب صورت پذیرد . ۱- می بایست از متوقف بودن چرخ ها اطمینان کامل داشت ۲- سیستم باد از دسترس می بایست خارج گردد ۳- اقدام به باز نمودن پیچ مخصوص تعبیه شده نگه دارنده در بوستر می نماییم ۴- درپوش مخصوص را از محل قرار گرفته شده جدا می نماییم ۵- قسمتT شکل پیچ جدا شده در مرحله چهارم را در داخل بخش فنری بوستر قرار داده و می چرخانیم ۶- مهره تعبیه شده را در راستای ساعتگرد و با حداكثر مقدار ۶۸ نیوتن متر می چرخانیم پس از انجام مراحل مراحل بالا فنر درگیر شده در موقعیت آزاد می گردد و درنهایت به موقیعت ابتدایی بوستر آن را بر می گردانیم توجه : بخش اصلی بوستر ها شامل فنر فشرده شده و متصل به اجزا دیگر می باشد و اکیدا توصیه می شود اقدام به دمونتاژ کردن این بخش ننمایید .
سيستم ترمز ديسكي
مخزن: که روغن هیدرولیک در آن ذخیره می‌شود. سیلندر اصلی: ابزاری که روغن را از مخزن به داخل لوله ها پمپ می‌کند. لوله ها: لوله های لاستیکی یا فولادی که از سیلندر اصلی تا کالیپر ترمز امتداد پیدا می‌کنند. کالیپر ترمز: یک محفظه فولادی که روی نقطه معینی از روتور نصب می‌شود و روتور و لنت ها را در بر می‌گیرد. پیستون ترمز: یک سیلندر گرد که وقتی روغن هیدرولیک از سیلندر اصلی تزریق می‌شود، باز می‌شود و به لنت ها فشار وارد می‌کند. لنت: یک پد فلزی با روکش نیمه فلزی که روتور را نگه می‌دارد. روتور: یک دیسک فلزی که داخل همه چرخ ها نصب می‌شود و آن ها را از حرکت باز می‌دارد.
سيستم ترمز كاسه اي
سیستم ترمز کاسه‌ای هم درست طبق همان اصول ترمزهای دیسکی کار می‌کند، یعنی لنت ها به یک سطح در حال چرخش فشار وارد می‌کنند. تنها تفاوت آنها در این است که در این سیستم، آن سطح چرخان کاسه ترمز نامیده می‌شود. بیشتر خودروها در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای برخوردارند. وقتی لنت ها به کاسه ترمز می‌چسبند، نوعی چفت‌شوندگی رخ می‌دهد. این چفت شدن به خاطر این است که هرچه بیشتر پدال ترمز را بفشارید، لنت ها بیشتر به کاسه می‌چسبند. نیروی متوقف کننده اضافی که توسط این چفت‌شوندگی تولید می‌شود، به ترمزهای کاسه‌ای اجازه می‌دهد نسبت به ترمزهای دیسکی از پیستون کوچکتری استفاده کنند. به خاطر وجود همین خاصیت چفت شوندگی است که وقتی پدال ترمز را رها می‌کنید، لنت ها باید از کاسه جدا شوند. علت وجود بعضی از آن فنرها همین است. سایر فنرها کمک می‌کنند که لنت ها سرجایشان بمانند و بازوی تنظیم کننده را پس از عملکرد، برمی‌گردانند. امروزه كمتر از سيستم ترمز كاسه اي استفاده ميشود و كمپاني هاي سازنده خودرو هاي سنگين جهت امنيت و بازدهي بالاتر از ترمزهاي ديسكی در محصولات استفاده مي كنند.

نظرات کاربران

شما می توانید اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می دهید

فیلد های ضروری را پر کنید.
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
متن پیام را وارد نکرده اید
کد امنیتی را وارد کنید
در حال بارگذاری ...